مقالات

جراحی نرم توسط پلاسماجت

پلاسماتراپی بدون جراحی
پلاسماتراپی

پلاسماتراپی

علم زیبایی آخرین پیشرفت ها در تکنولوژی غیر- تهاجمی را پیگیری می کند که نتایجی معادل جراحی ارائه می دهند. هر ساله تقاضای بیماران برای درمان سریع تر همراه با حداقل دوره نقاهت افزایش می یابد. متخصصان زیبایی بطور مستمر به دنبال ارائه روشهای غیر- جراحی هستند که نتایج مورد نظر را فراهم کند.

دستگاه پلاسماجت در پاسخ به این تقاضا ارائه شد که گواهی CE  سوئیس را دریافت کرده است و از طریق فرآیند غیر-‌تهاجمی تصعید[1]عمل می کند. پلاسما از طریق یونیزاسیون گاز اتمسفری تشکیل می شود که برای تحریک انقباض، کوتاه‌سازی و محکم سازی فیبرهای پوست عمل می کند و بنابراین منجر به کاهش سطح پوست می شود.

مقدار تولید پلاسما به دستگاه مورد استفاده، مبادله هوا در ناحیه یونیزاسیون و انتشار گازهای اتمسفری در ناحیه درمانی بستگی دارد. این دستگاه می تواند برای حذف خال گوشتی، درمان علامت کشیدگی، حذف پوست اضافی، حذف اسکار کلوئیدی[2]، درمان هیپرپیگمانتاسیون، رفع آثار ناشی از آکنه و درمان آکنه فعال استفاده شود. از آنجایی که این دستگاه پوست را بطور مستقیم لمس نمی کند، سازندگان ادعا می کنند که استفاده از این دستگاه بطور چشمگیری ریسک وقوع عوارض را کاهش می دهد.

مطالعات مربوط به اثربخشی برای درمان پوست اضافی در پلک فوقانی، چروک اطراف دهان و آکنه با نتایج مثبت انجام شده است ]3، 2، 1[. دکتر شریف وکیل که تا مارس 2016 سرپرست آموزشی جراحی نرم در بریتانیا بود، پیش از اینکه دکتر شیرین لاکانی این مسئولیت را بر عهده گیرد (که نماینده تجاری شرکت فیوژن GT نیز می باشد)، از این دستگاه به عنوان جایگزین بلفاروپلاستی[3] استفاده کرد. وی توضیح می دهد که: “پلاسماجت از یک مکانیسم کاملا متفاوت نسبت به لیزر یا کرایوژنیک ها استفاده می کند. از طریق تولید پلاسما، حفظ طراوت بافت بسیار بهتر از سایر روشهای سفت سازی یا جوان سازی پوست است، همانطور که در مقایسه هیستولوژیک بین پلاسماپن و روشهای پرتو جراحی اثبات شده است” ]1[.

دکتر وکیل می گوید: “پوست اضافی پلک یک عارضه شایع در میان بیماران کلینیک من است”. بوسیله جراحی، یک روش استاندارد وجود دارد که اجازه می دهد یک چشم بیش از چشم دیگر اصلاح شود. پلاسماجت به پزشک اجازه می دهد تا به هریک از پلک های فوقانی بیمار شکل دهد و هر خط یا قطعه پوست را بطور مجزا درمان کند. از آنجایی که این ابزار بسیار کوچک است، مانور دهی آن بسیار آسان است و می تواند مخفی ترین نواحی پوست را هدف قرار دهد تا بهترین نتیجه بدست آید.

وی می افزاید: “این روش نسبت به جراحی بلفاروپلاستی عوارض کمتری دارد- بدون بیهوشی زمان استراحت پس از عمل و هزینه تا حد زیادی کاهش می یابد. شما متوجه خواهید شد اکثر بیماران بسیار خوشحال هستند که یک عمل موثر بدون تماس چاقو با صورتشان داشته اند”.

بلفاروپلاستی بدون جراحی و برداشت بافت غیر همسطح

بلفاروپلاستی بدون جراحی و برداشت بافت غیر همسطح

همچنین این ابزار می تواند برای لایه برداری پوست استفاده شود. مطالعه “درمان چروک دور دهان بوسیله لایه‌برداری پوست با قوس ولتاژی” شامل 15 بیمار (11 زن و 4 مرد) بود که بین 30 تا 65 سال داشتند. اکثر آنها نمرات چروک کلاس II و III در ناحیه دور دهان داشتند. پس از اینکه تحت درمان با پلاسماجت قرار گرفتند، نویسندگان این مقاله نتیجه گیری کردند که “چروک ریز بویژه در ناحیه دور دهان ممکن است بوسیله اصلاح با قوس ولتاژی بطور کامل از بین بروند؛ چروک عمیق نیز بهبود یافتند، که احتمالا ناشی از اثر سفت سازی کلی بود”.

در مطالعه دوم، “درمان آکنه با پلاسماجت”، 30 بیمار مبتلا به آکنه (10 زن و 20 مرد) با سن 45-14 سال درمان شدند. از این 30 بیمار، 23 بیمار قبلا درمان آکنه بوسیله درمان سیستمیک یا موضعی را امتحان کرده بودند که اثر ناچیزی به همراه داشت. هفت بیمار باقیمانده پیش از پلاسماجت تحت درمان دیگری قرار نگرفته بودند. نویسندگان در هیچ یک از بیماران عود آکنه و عوارض جانبی نظیر دیسکرومی[4]، اثر زخم، هیپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون را مشاهده نکردند که می تواند در نتیجه درمان با لیزر و لایه برداری رخ دهد. آنها نتیجه گرفتند: “پلاسماجت یک روش جایگزین برای درمان آکنه بدون نیاز به داروهای سیستمیک است”. بسته به علائم پزشکان می تواند برای رسیدن به نتایج درمانی موثر دو تکنیک را اتخاذ کنند که به عنوان روش “اسپری” و “لکه‌گذاری” شناخته می شود.

میکروبرن ایجاد شده توسط پلاسما

میکروبرن ایجاد شده توسط پلاسما

روش اول معمولا برای درمان رنگدانه ها استفاده می شود، در حالی که روش دوم برای کمک به سفت سازی پوست استفاده می شود. دکتر وکیل توضیح می دهد: “هر تکنیک پروتکل درمانی خود را دارد”.

به پزشکان الگوهایی ارائه می شود که برای “اسپری” از آن پیروی می کنند و آموخته اند چگونه در زمان “لکه‌گذاری” نواحی درمانی را هدف قرار دهند. دکتر وکیل توضیح می دهد که در طی درمان، دستگاه پلاسماجت باید 2-1 میلی متر دور از سطح پوست نگه داشته شود و می گوید اگر دستگاه پوست را لمس کند فورا خاموش می‌شود تا از ریسک جراحت جلوگیری شود. پس از درمان، یک لایه محافظ سخت در سطح پوست ایجاد می‌شود که تقریبا 5 تا 7 روز پس از عمل از پوست جدا می شود. پوست جدید که اغلب توسط دکتر وکیل به عنوان پوست نوزاد مورد اشاره قرار می گیرد، بسیار نازک، نرم و به رنگ صورتی خواهد بود. بیماران می توانند تا زمانی که این ناحیه به رنگ طبیعی پوست در می آید آن را با مواد آرایشی پنهان سازند.

درمان با پلاسماجت  بر حسب ناحیه تحت درمان و شدت هر مورد تقریبا 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. دکتر وکیل به پزشکانی که از پلکسر و دستگاه های پلاسماجت  به عنوان جایگزینی برای بلفاروپلاستی استفاده می کنند توصیه می کند که دو یا سه مرحله درمانی را به بیماران ارائه دهند، پیش از آنکه نتایج زیباشناختی معادل نتایج حاصل از جراحی بدست آورده شود. “زمانی که شروع می کنید، بهتر است آن را کم کم انجام دهید”. وی در ادامه می گوید: ” تهاجمی عمل نکنید و مطمئن شوید به آرامی پیش می روید”.

دکتر وکیل می گوید که هیچ منعی برای استفاده از پلاسماجت وجود ندارد و توضیح می دهد این دستگاه می تواند مشکلات زیباشناختی را درمان کند که از طریق درمان با لیزر قابل دستیابی نیست. “شما نمی توانید از لیزر برای درمان هرپس سیمپلکس[5] استفاده کنید، ولی پلاسماجت به شما اجازه می دهد این بیماری ویروسی و تاولهای همراه با آن را درمان کنید”. وی می گوید تاکنون پس از درمان با پلاسماجت عارضه ای مشاهده نکرده است و متذکر می شود که این روش برای اکثر بیماران دارای انواع پوست فیتزپاتریک[6] مناسب است.

پس از تمیز کردن پوست و استفاده از کرم بی حس کننده، پزشکان باید پیش از انجام درمان حدود 20 دقیقه صبر کنند. دکتر وکیل توضیح می دهد پس از این مدت می توانید بیمار را در پوزیشن مناسب قرار داده و استفاده از پلاسماجت را شروع کنید. وی می گوید: “بیماران می توانند در طی این روش چشمان خود را باز و بسته کنند که به پزشک اجازه می دهد هر ناحیه را بطور موثر هدف قرار دهد”. دکتر وکیل می گوید: زمانی که عمل تمام شد از یک ساتر برای پوشاندن ناحیه درمان شده استفاده می کند که بیماران می توانند آن را با خود به خانه ببرند. زمان التیام برای بیماران که در تقسیم بندی پوست فیتزپاتریک در گروه های بالاتر[7] قرار می گیرند می تواند چهار/ پنج هفته طول بکشد در حالی که در افرادی با پوست روشن تر معمولا دو/ سه هفته طول می‌کشد. وی پیشنهاد می کند که پزشکان باید به بیماران خود توصیه کنند که از خود در برابر نور خورشید محافظت کنند و برای ناحیه تحت درمان متورم از یخ استفاده کنند که بنا بر گفته دکتر وکیل پس از تقریبا دو روز برطرف می شود.

بلفاروپلاستی بدون جراحی

بلفاروپلاستی بدون جراحی

همچنین، دکتر وکیل به بیماران خود قطره چشمی ارائه می دهد تا در صورت بروز عوارض نادری نظیر قرمزشدگی یا عفونت از آن استفاده کنند. هر چند دکتر وکیل هیچ عارضه ای را گزارش نکرده است، وی متذکر می شود اگر پزشک آموزش مناسب برای استفاده از پلاسماجت را دریافت نکرده باشد ممکن است مشکلاتی بوجود آید. علاوه بر مواردی که پلاسماجت می تواند برای درمان آنها استفاده گردد، در حال حاضر تحقیقاتی درباره اثربخشی آن به عنوان یک درمان جایگزین برای لابیاپلاستی[8]  و یا جوانسازی واژینال در حال انجام است.

[1]  تبدیل مستقیم ماده جامد به گاز

[2]  هر گاه آسیبی به پوست برسد که موجب التهاب یا زخمی در آن شود مكانیسم طبیعی بدن به ترمیم زخم می پردازد. اغلب اثر مختصری از زخم باقی می ماند ولی گاهی بافتی قرمز و سفت ایجاد می شود که به آن کلوئید گفته می شود.

[3]  جراحی زیبایی پلک

[4]  تغییر رنگ پوست

[5]  یک ویروس بیماریزا که موجب تبخال در لب می شود.

[6]  یکی از معروف‌ترین تقسیم‌بندی‌های رنگ پوست تقسیم‌بندی فیتزپاتریک است. در این تقسیم‌بندی افراد گوناگون بر اساس چند ویژگی به شش گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.

[7]  یعنی پوست تیره تری دارند.

[8] جراحی زیبایی واژن

1 دیدگاه در “جراحی نرم توسط پلاسماجت

  1. اسما گفت:

    سلام من دو روز پیش پلاسما جت رو برای بینیم انجام دادم و امروز در حین تمیز شدن اون لایه سیاه که رویه بود هم دراومد (البته من پوستم به شدت حساس و نازک درحدی که با موم برا اپیلاسیون کامل پوستم برداشته می شود) لایه سیاهی که روی بینی هست وقتی برداشته شود زیرش سفید نزدیک به صورتی کم رنگ لطفا اگه ممکنه تمام نکاتی که باید انجام بدم برا جلوگیری از عفونت و بد شدن رو برام بگین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *